Sadzanie jako czynnik zaburzający prawidłowy rozwój dziecka
Czy sadzać dziecko?
Posted in Porady Lekarzy

Rozwój malucha

  • Rozwój ruchowy niemowlęcia opiera się na realizacji zakodowanego wzorca
  • U prawidłowo rozwijającego się dziecka proces ten przebiega bez „nauki i ćwiczeń”
    w miarę dojrzewania układu nerwowego.
  • Siłą napędową tego procesu u dziecka jest potrzeba kontaktu z otoczeniem, poznania świata oraz realizacji własnych celów poprzez spontaniczną aktywność ruchową adekwatną do aktualnego poziomu rozwoju
  • Do realizacji prawidłowego rozwoju ruchowego niezbędne jest możliwie jak najczęstsze przebywanie dziecka na płaskiej i równej powierzchni zarówno w pozycji na plecach jak i na brzuchu. Dziecko aktywne to maluch spędzający czas na macie na twardym podłożu gdzie zdobywa i doskonali nowe umiejętności ruchowe. Chcąc ćwiczyć mięśnie niemowlęcia należy je kłaść na brzuchu! Maluchy rozwijają się najlepiej, jeśli ich nie poganiamy i pozwalamy na unoszenie główki, obroty, raczkowanie, siadanie, wstawanie i w końcu chodzenie we własnym tempie.
  • Proszę również pamiętać, że najlepszym i jedynym rekomendowanym miejscem do spania dla dziecka powinno być łóżeczko. Do snu układamy dziecko na płaskim podłożu, używamy tylko odpowiednio dobranych materacy. Nie układamy łóżeczka ani materaca pod kątem do podłoża, chyba, że są wyraźne wskazania medyczne (wtedy pamiętamy o wsuwaniu klina pod materac) i oczywiście nie dajemy niemowlęciu do spania poduszki.
  • Każda ingerencja w postaci przymuszania dziecka np. do przyjmowania pozycji siedzącej, jest zdecydowanym ograniczaniem spontanicznego wykorzystywania
    i rozwijania potencjału psychoruchowego dziecka
  • Siadanie to spontaniczna aktywność ruchowa dziecka, która w przypadku harmonijnego rozwoju pojawia się w ósmym, dziewiątym miesiącu życia, a kolejne jeden do dwóch miesięcy to czas jej doskonalenia.
  • Siedzenie to bierne przebywanie w pozycji, którą czasem można nawet wymusić
    u pięciomiesięcznego niemowlęcia.
  • Poszczególne etapy rozwoju oraz ich jakość przedstawiają obraz działania układu nerwowego tzn. że maluch sam zacznie siadać kiedy jego ciałko będzie na to gotowe.
  • Zmuszanie dziecka do przyjmowania pozycji siedzącej jest działaniem stwarzającym sytuację, w której układ nerwowy działa wykorzystując  nieprawidłowe wzorce ruchowe tzn. ciało malucha jeszcze nie gotowe do siedzenia zaczyna po prostu się krzywić. Przykład na zdjęciach 1 i 2. Dla porównania dziecko, które zdobywało nowe osiągnięcia ruchowe zupełnie samodzielnie na zdjęciu 3 ( czworaki i siad były lekko spóźnione w stosunku do ogólnie przyjętej normy pojawiły się ok 10 miesiąca życia a chodzenie zaczęło się w miesiącu 16, ale nie były wymuszane)

Siadanie i siedzenie

zdjęcie 1 – dziecko zbyt wcześnie sadzane ma bardzo duże wygięcie kręgosłupa w dolnej części a wklęsły kręgosłup na górze. Dziecko „nauczyło się” siedzieć na górnej części pleców zamiast na pośladkach, zaburza to jego równowagę i maluch musi podpierać się rękami.

zdjęcie 2 – To sam dziecko siedzące tyłem gdzie dodatkowo widać dużą asymetrię ramion i kręgosłupa.

zdjęcie 3 – dziecko siedzi na pośladkach ma wyprostowany kręgosłup, potrafi zachować równowagę i swobodnie bawi się rączkami.

Nie sadzajmy dzieci – one muszą usiąść samodzielnie!

  • Poszczególne etapy  rozwoju  pojawiające się od momentu narodzin demonstrują proces dojrzewania układu nerwowego, a nie umiejętności, które dziecko zdobyło poprzez „naukę i ćwiczenie”!
  • Najczęstszy błąd w tym okresie to zmuszanie dziecka do przyjmowania pozycji siedzącej co w konsekwencji prowadzi do zaburzenia postawy i poruszania się.
  • Należy pozwolić dzieciom realizować swoje potrzeby ruchowe w sposób jak najbardziej naturalny, a w przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do ich rozwoju
    ( jeżeli niepokoją państwa zbyt małe lub zbyt późno pojawiające się osiągnięcia ruchowe Waszego malucha) proszę szukać fachowej pomocy u pediatry, bądź lekarza rehabilitacji lub u specjalisty fizjoterapii. Rozwieją oni wątpliwości lub skierują na ćwiczenia dostosowane do wieku i potrzeb malucha.

 


Joanna Sebastian
Rehabilitant dziecięcy w Klinice Rehabilitacji Szpitala Uniwersyteckiego w Bydgoszczy
Nauczyciel akademicki w Katedrze i Klinice Rehabilitacji Collegium Medicum

zacznij pisać i wciśnij enter aby wyszukać

Koszyk